O Patronie

Marek Małolepszy urodził się w Częstochowie 26 sierpnia 1946 roku. Ukończył IV Liceum Ogólnokształcące im. H. Sienkiewicza oraz studia na wydziale budowy maszyn Politechniki Częstochowskiej. W wieku 17 lat wstępuje do Aeroklubu Częstochowskiego. W 1971 roku uzyskuje złotą odznakę z trzema diamentami, w latach 1972-1991 zostaje członkiem szybowcowej kadry narodowej, w 1975 roku zdobywa 5 miejsce na Mistrzostwach Polski.
Równolegle z lataniem na szybowcach Marek wyszkolił się na samolotach i podejmuje pracę w PLL LOT jako pilot samolotów pasażerskich An-24, Tu-134, Ił-62 . Zostaje najmłodszym w historii PLL LOT kapitanem samolotów Ił-62. W 1981 roku wyjeżdża do USA, gdzie podejmuje pracę w jako inżynier w zakładach Boeinga .

Wraca do Polski w 1996 i podejmuje pracę w PLL LOT jako drugi pilot na samolotach Boeing 737. Okazuje się, że w skutek obowiązujących w Polsce przepisów nie może zostać kapitanem Boeinga. Nie chce latać jako drugi pilot i nie chce prowadzić życia na dwa domy. Podejmuje decyzję o powrocie do USA i rozpoczyna pracę jako inżynier w firmie Gulfstraem Aerospace w Long Beach w Kalifornii. Wraca do latania na szybowcach. W 2001 roku odkupuje od Aeroklubu Polskiego prototyp polskiego szybowca SZD 56-0 Diana i na nim ustanawia rekordy.

W 2003 roku Marek Małolepszy jako czwarty Polak wykonał przelot ponad 1000 km. Był to jednocześnie pierwszy przelot tej długości wykonany na szybowcu o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów. Do roku 2013 ustanowił 16 rekordów Polski, w 2024 roku jest wciąż aktualnych 11 z nich. W roku 2018 kupuje nowy szybowiec ASW 27-18 i próbuje sił w biciu kolejnych rekordów.

Zginął śmiercią lotnika 11 lipca 2020 r. w pobliżu Ely w Nevadzie podczas próby bicia kolejnego rekordu na trasie 1000 km.

Marek był nie tylko świetnym szybownikiem, był także doskonałym maratończykiem, a w wolnych od sportu godzinach – producentem doskonałego kalifornijskiego wina.

Scroll to Top